Dag 01: Bergen op Zoom – Egerkingen (CH)

We hebben Charlie gisteravond naar Hoevekestijn gebracht en hoeven alleen maar de koffers in de auto te doen. Omdat ik het toch wel vervelend vind dat de auto met 2 grote en 2 handkoffertjes regelmatig ergens staat, waarbij er natuurlijk even snel een raampje kan worden ingetikt, pak ik een kabelslot, dat ik door de handvaten van alle koffers heen doe en dan op slot doe; kan er natuurlijk niet mee voorkomen dat een raam wordt ingeslagen, maar men kan niet even snel een koffer(tje) mee grissen Emoticon die tong uitsteekt.IMG_1292

We vertrekken om 6:45 uur en komen bij Antwerpen al weer in de file terecht, maar dat lost zich uiteindelijk redelijk snel op.

Richting Brussel staat er ook file, maar dankzij het navigatiesysteem, worden we daar keuring langs geloodst en komen we pas bij vliegveld Zavetem weer op de E19 uitIMG_1293.

Voordat we afslaan richting de E411 is er ook de inmiddels bekende opstopping, maar inmiddels weet ik precies wanneer van baan te switchen, zodat je van het invoegende verkeer zo min mogelijk last hebt.

De reis verloopt verder zonder files en er is inmiddels ook, al is het voorzichtig, een zonnetje zichtbaar.

Luxemburg levert helemaal geen problemen op en zo rijden we, op ons gemak, richting Metz.

We rijden hier nooit zonder caravan en wat mij opvalt is dat de snelheid regelmatig wisselt van 130 naar 110 en dan weer naar 130. Met de caravan rijden we eigenlijk altijd tegen de 100 op de cruise control en hoef je dus nergens af te remmen.

Als we voorbij Straatsburg zijn, valt het direct op dat het laatste stukje van de A35, dat nog geen snelweg was, dat inmiddels ook is.

Zwitserland was natuurlijk altijd al duur, maar sinds vorig jaar is het voor niet Zwitser ruim 40% duurder geworden en om die reden willen we voor Mulhouse, dus nog in Frankrijk, tanken en een hapje eten; het is uiteindelijk van hieruit nog maar een uurtje naar onze eindbestemming, Hotel Mövenpick in Egerkingen.

Voor wie denkt dat alleen in Nederland de brandstofprijzen hoog zijn; in Frankrijk is de prijs exact wat die in Nederland ook is. Ik vind uiteindelijk in een van de vele dorpjes, waar we geen restaurant kunnen vinden, uiteindelijk een Avia station, waar we voor € 1,19 diesel kunnen tanken.

IMG_1301 (2)

We blijven in zuidelijke richting rijden, waarbij we allerlei dorpjes passeren, maar géén restaurant aantreffen; het is overal uitgestorven, maar je ziet zo natuurlijk wel meer.

In een van de dorpjes, Meyenheim, is een Amerikaans legervoertuig blijven staan en daar heeft men een herinneringsplek van gemaakt, compleet met vlaggen.

En als we inmiddels tot onder de rook van Mulhouse zijn aanbeland, vinden we in Ruelisheim uiteindelijk een restaurant, Auberge du Chêne, dat open is en waar we buiten kunnen eten.

We vinden onder een dikke boom, een plekje uit de wind.

Marijke bestelt Tartes Muster en ik neem de Tartes Forestiere, die we dan samen kunnen dele; we bestellen er een pichette Pinot Gris bij en laten het ons goed smaken. We sluiten af met een keerlijk kop koffie, waarbij ik een lekker stuk Tarte aux fruits neem Knipogende emoticon.

Het is uiteindelijk 14:45 uur als we op weg gaan voor het laatste stukje voor vandaag.

IMG_1326IMG_1324IMG_1327

Marijke heeft van een lotgenootje gehoord dat je in Frankrijk bij de apotheek, een slaapmiddel kan kopen, Donormyl, wat goed zou helpen. Nu is Marijke, ondanks dat ze heel slecht slaapt vanwege allerlei bijwerkingen van de medicatie, niet echt genegen om slaaptabletten te gebruiken, maar zo af en toe kan het eenvoudig niet anders.

We toetsen in het navigatiesysteem in dat we naar een apotheek willen, maar op de aangewezen plek, is alleen een stuk land te zien en net op dat moment loopt er een Fransman, die ik aanschiet en vraag of er hier een apotheek is; nou die is er, alleen moeten we de straat waar we nu zijn, ongeveer een kilometer volgen en dan bij de kerk, natuurlijk, waar anders dan bij de kerk, het kloppend hart van bijna elk dorp in Frankrijk, is de apotheek.

Marijke koopt een doosje en daar zitten 10 capsules in dat kost in totaal € 2,80. Kom daar in Nederland maar eens om Verwarde emoticon. Als het blijkt te werken, zullen we op de terugweg een paar doosjes meenemen.

Het is 15:30 uur als we bij Basel zonder problemen de grens parkeren en daarna zijn we binnen 25 minuten op de plaats van bestemming, het Mövenpick hotel in Egerkingen (CH).

Prima kamer, met ontbijt en gratis Wifi. Als we onze schoenen hebben uitgedaan, gaan we eerst even een stukje wandelen; daar zij we allebei wel aan toe. Het hotel heeft een prachtig panoramisch uitzicht en dat willen we graag even zien.

IMG_1339 (2)

Er liggen ook wat schapen te slapen, maar als wij langslopen, komt heel langzaam wat leven in.

We besluiten aan de bar een biertje te gaan drinken. Marijke neemt een lekker pilsje van de tap en ik neem een heerlijke Weissenbier en dat kost dan samen € 13,- maar daar zullen we geen slok minder om drinken Knipogende emoticon.

IMG_1316        IMG_1343

We hebben vandaag 695 kilometer gereden.

Dit bericht werd geplaatst in Van dag tot dag en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Dag 01: Bergen op Zoom – Egerkingen (CH)

1. Thed zegt:

Fijne vakantie!

2. Caroline zegt:

Zelfs de reis er naar toe voelt als vakantie, heerlijk!! Geniet, geniet, geniet, van elkaar en van al het moois dat jullie zien (en proeven).

3. Johan Sijo zegt:

Zoals altijd een heel mooi verslag van de dag gelardeerd met prachtige foto’s. We genieten er elke keer van!! Fijne reis en geniet ze samen!!

4. Gerda zegt:

Ik had niet meegekregen dat jullie naar Sicilië zijn maar ga nu dus lekker meelezen. Wij hebben er ook zo’n geweldige vakantie gehad, ook in Agriturismo’s overnacht en het wordt vast fantastisch.